Lördag(spårprov)

idag var det den stora dagen för alla hundarna... de skulle få visa vad du lärt sig.. till det så hade Marita bjudit hit två domare, Jesper Nei & Anna-Lena Nei, väldigt duktiga domare... som har enorma erfarenheter innom Viltspår,jakt och riktiga eftersök av olika slag tex björn & viltsvin....

Marita och jag konstruerade alla spåren igår... pluss att de öppenklassspåren gjordes helt klara igår... medans Anlagspåren blodade jag själv idag.. oki pappa följde med på två av ddem:) hehhe

skillnaden på öppenklass och anlag är att öpppenklassspår ligger mellan 12-24 timmar, helst nattgammalt pluss att det finns andra saker som hunden får tänka på spåret... ex bloduppehåll innan vinkel... vanligt bloduppehåll på rakt sträcka och sedan återgången ... pluss att dommaren sjukter sedan för att bekräfta om hunden är skottfast.
här ska hunden lösa spåret under 45 min.

anlagspåret ska ligga mellan 2-5 timmar, både anlag o öppen... är 600m, men här har vi bara bloduppehåll på rak sträcka..
sträckan ska lösas på under 30 min av hunden

det var super roligt idag! Marita fick gå med Jesper(domarn) och jag fick gå med Anna-Lena (domarn) för att visa hur spåren gick ifall hundarna gick ur spåren.... vi lade ju spåren på mark där vi inte har varit... jag hade alldrig gått där i dessa marker tidigare.. så det var ju lite pirrigt:) heheh
domarna har ju alldrig gått här de bor i Kolsva så det var ju snällt av dem att komma.

halv 10 på morgonen.. spårade Fame... Maritas vovve.. sen gick hon hem o lämnade henne! o pappa åkte o hämta henne! sen gick Marita o jesper med hunden Toby! horde att han gick bra:) så det var ju roligt

medans gick jag o Anna- Lena med Dottie:) vovven!:) hon blev näst bäst:) super duktig! efter Dottie så gick Beebi! gick inte så bra för Beebi! hon gick ur spåret mycket eftersom markerna som hon gick spåret på har mycket vilt=vilda djur som rör sig, o det fick henne att gå ur kurs lite! men hon kom till slutet iallafall! hehhe och under 30 min.. men domarn tyckte att hon måste träna lite till! i sådanna marker... så det var lite synd attt hon inte vart godkänd!

efteråt gick vi ner igen till jaktstugan då hade Marita o Jesper gått för att bedöma Chico(stafforshire bullterriern)
uppfödaren till Chico kom idag också.. hon var så intereserad att se en av sina hundar spåra... Chico fick inge kritik... han var suverän.. fick en viltstörning o sprang iväg... gjorde ett u och återgick till spårandet.. super duktig... domarn var super nöjd!
uppfödaren började gråta av glädje.... det e roligt att se sådanna hundar få jobba.. hatar att se termovägens pitbullshundar som inte får göra något kul.. man får bara se de där aggresiva sidorna av de som e så synd.. hundarna mår inte bra då:(
Chico e så snäll att han leker med katterna på gatorna:) hahah
han kanske blir en champion! vi får se! men alla vill att han ska bli det även Jesper, och hans uppfödare vill! hon ska nu börja med sina hundar nu när hon insett hur duktiga de kan bli!

jätte rolig dag idag!



sammling innan dagen börjar... domarna pressenterar sig.. och berättar vad viltspår/eftersök går ut på! berrättar egna erfarenheter... och regler de kör med vid prov mm!


hahha jag till höger - ser helt slut.. aa har gått mil efter mil hahha sen har vi domarna till vänster om mig
Jesper Nei och Anna-Lena Nei från Kolsva




Dottie! heheh




efter spåranden  och prisutdelning!
Marita Carlsson, jag, Anna-Lena"Domare", Uppfödaren med Chico, Chicos ägare "Dennis", Jesper Nei "Domare"

heheh Chico med pris:) hehe hehe




heheh Toby en av de ... ser ej skillnad:) heheh o deras Matte!


vacker Chico!


söta




Dennis, Chico & uppfödaren!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0