lördag!

hehe idag .... en vanlig lördag antar jag.. dagen började med en frukost... omelett+ fullkornsbröd!!! super gott!
jag vaknade faktiskt helt seg.. med västa träningsverken på vaderna! :) hahah körde ju tung vadträning igår... jag visste att jag skulle få träningsverk ! hahah men jag trodde inte att jag skulle få så hård träningsverk:)
ioförsig.. jag har inte kört vader på kanske 3 veckor.. jag menar tränat endast vadövningar.. annars så tränar man ju hela kroppen iallafall på gym och på boxningen!

igår på gymet.. såg jag en ung kille som tränade riktigt dåligt! när han körde marklyft! fan tyckte så synd om honom! jag sa till han hur han kunde köra utan att skada sin rygg.. men han brydde sig inte.. sånna personer..är lite dumma i huvudet.. eftersom jag tycker att man ska kunna ta emot tips! från andra om man vet själv att man e nybörjare!
det är så himla viktigt att göra den övningen rätt ( svanka rätt, lyfta rätt mm) Marklyft är en övning som lätt kan skada en själv om man tex lyfter fel... eller om man inte har värmt upp ordentligt.. visst med lätta vikter är det inte så stort problem! men när man börjar öka vikt.. så är det så viktigt att kunna köra rätt!

sen folk som alldrig kört vissa saker förr... och kommer till gymet och börjar ta värsta vikterna.. det är inte bra... man behöver inte visa sig för andra.. och visa att man kan ta tunga vikter bara för att se tuff ut! ONDÖIIGT!!
bättre att köra med lagom vikt! ett tag.. sen efter några veckor.. så kommer man automatiskt bli starkare.. kroppen vänjer sig och du känner själv att det är dags att öka! då kan man öka lite ... och köra till du känner att du blivit stark nog att öka lite extra ...... och så gör man ... så lovar jag att kroppen mår bra!du mår bra! och det allra bästa man blir stolt över sig själv när man ser sig utvecklas!

tex jag får alltid höra folk... mest unga.. att de säger.. eyy hur mycket bänkar du? det är många unga som börjar tävla med varandra om hur mycket man orkar bänka som max! det är ocksåå känsligt för kroppen... om du inte är van... eller om du tar för tunga vikter  och du inte är helt uppvärmd i kroppen!
dåligt för leder och muskler.. man kan skada sig rejält! om man gör sånna misstag! och jag lovar.. att det gör ONT SOM FAN!! och en skadad muskel kan ta månader att läka! samma gäller leder.. kan öven leda till opperation.. för att något spruckit! det är inte roligt! vila 1-2 år och sen kanske man inte får tillbaka hela rörelseförmågan mm!
inte kul!
känner en hel del folk som fått gått igenom detta, men varför joo.. för de har varit dumma och tränat dåligt! sen så om man har skadat sig så ska man vila och se om det bättras... annars betyder det att det är dags att uppsöka läkare... inge kul med muskel inflamationer mm! träna inte då! komihåg det!

HÄLSAN KOMMER FÖRE ALLT ANNAT!

själv har man gjort missstag förr! jag har tränat med skador.. och jag har vetat konsekvenser men som tur har jag klarat.. de mesta men jag har lite problem med leder ibland! det försvinner inte helt och hållet!
nu är man ganska noga om man får en skada så vilar man några dagar och försöker se till att smärtan inte blir värre! en bra sak man kan göra om man tränar ofta ofta!  det är att göra en årskontroll! ( varje år) på nån stor sjukhus! där de får kolla hur man mår på insidan och utsidan! jag brukar... sen kollar jag ibland hjärtat hur den mår! jag tycker det är super viktigt att man mår 110*% men det e från person till person om hur mycket man bryr sig om sin egen hälsa!


det är även super viktigt att äta bra/dagligen!!! komihåg att man måste få i sig
kolhydrater
proteiner
vitaminer/mineraler
fetter
mm



Bra kolhydratkällor är pasta (särskilt fullkornsvarianterna), parboiledris och fullkornsris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt , All-Bran Plusflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser och frukt.

 

Bra protein hittar du i rent, magert kött som fläskfilé och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, bland många andra källor

 

Bra fett hittar du i, för att ta några exempel: raps-, oliv-, eller linfröolja, fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax, nötter, mandlar och avokado





det är super viktigt att få i sig dessa ämen! eftersom kroppensfunktion behöver de för att fungera 100%.
särskillt om man lever innom ett träningsliv!
så ät bra.. så mår ni bra!






                    




bli stor och stark! genom att äta rätt!!! hahahhaha









//kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0